tisdag 6 januari 2009

Lektion i klassisk längdåkning

Kl 12.15 var det dags för min lektion i Hochfilzen. Überösterrikaren Helmut var min instruktör och vi gav oss ut i spåret. Han tyckte att jag hade väldigt bra teknik och blev imponerad när jag sa att jag nästan var självlärd (Mr Bond har gett mig en hel del tips). Dock hade han en del bra tips att komma med. Jag skulle böja mina armar lite mer. Försöka glida mer när jag diagonalade och så öva mer på att få till "dubbelpoling with a kick". Inte enkelt med alla namn, nu är det en enda mix av svenska, norska, engelska och tyska. Han visade även hur jag kunde byta spår på ett effektivare sätt utan att förlora fart. Vi körde ca 9 km tror jag och jag var helt färdig efteråt! Är nog också lite sliten i axlar och armar från tidigare dagar. Dem måste jag nu verkligen träna upp de sista två månaderna innan Vasan! Träningsvärken i benen har inte heller släppt ännu.

När jag haft min lektion så kom mamma och pappa gående, pappa hade ramlat och fått Helvetiskt ont i ryggen. Nu har han dock varit på sjukan och fått två sprutor och en massa voltaren så nu är det lite bättre. De kom dock inte fram till vad det var. Förhoppningsvis så går det över inom några dagar.

Fick även hämtat mina telemarksskidor som jag har haft inlämnade för att få ett par stighudar anpassade till dem. I morgon är det invigning och det ska bli riktigt spännande. Får se hur långt jag orkar gå. En kaisersmarr'n (typ ungspannkaka som serveras med äppelmos och florsocker, riktigt riktigt GOTT) skulle dock sitta fint på lunch tror jag och det finns en restaurang i backen som serverar en god en. Då har jag en liten morot iaf. Rapport kommer!

2 kommentarer:

Magda Gad sa...

spännande! längdskidåkning är verkligen sjukt bra träning. man blir så genomtränad i hela kroppen. stighudar vill jag också prova. härligt sätt att ta sig fram i fjällen :-)

Mia sa...

Har blivit helt längdåkningsfrälst, gillar det verkligen. Skulle vilja prova skating så att jag slipper valla hihi.... Stighudar = I like :-)