söndag 4 januari 2009

Jullovsrapport

Vilka härliga dagar jag har haft och har! Vi lämnade London den 23/12 och flög till Torp där Mr Bonds snälla snälla pappa och bror kom och hämtades. Sedan var det 4-5 h körning till Hagfors där den godaste räkmackan väntade på oss.

Julafton började med att jag tog mig en liten löprunda. Det var verkligen helt underbart att få springa i friska luften, i frost så att det knarrade under fötterna, med fågelkvitter (lämnade medvetet musiken hemma). Tala om en super bra start på dagen! Väl tillbaka var det full rulle. Sa klart var jag inte helt färdig med alla klappar så det blev full fart i nisseverkstan. Kl 13.30 kom Mr Bonds kusiner och sen var det full rulle. Massor av god mat och godis och sa "Dansk julafton". Det ar den roligaste leken som jag verkligen rekommenderar alla att införa som tradition på julafron. Alla köper 3 paket for en viss summa (någonstans mellan 0-50 kr rekommenderas). Dessa paket läggs i en hög, och alla ska sedan kasta två träningar i tur och ordning. Varje gång man får samma nummer får man ta ett paket. När alla paket är borta från högen säger man en viss tid. 30 eller kanske 60 min som man ska fortsätta spela. Det är nu det börjar bli spännande!! När man nu får lika nummer så får man ta ett paket från vem man vill. Det brukar gå ganska vilt och hetsigt till men ack så kul det är!!

Jag måste ha varit snäll för tomten hade massor av paket med till mig! Redan på morgonen kom faktiskt tomten och hade lagt ett paket under huvudkudden! Det var en berlock till mitt Thomas Sabo halsband. Tro, hopp och kärlek, som jag hade spanat in tidigare i veckan! På kvällen fick jag även en ring! Massor av andra saker hade tomten också med sig!!

På juldagen åkte vi sedan upp till Trysil för lite längdåkning och för att ta det lungt. Första dagen blev dock lite dramatisk! Mr Bond skulle köpa nya kängor och jag byxor så vi åkte till butiken. När jag står i provrummet hör jag Mr Bonds pappa ropa att någon ska ringa ambulansen!! Mr Bond halkade i trappan så att han tuppade av och var borta i några sekunder! Läskigt. Han kvicknade dock till så ambulansen behövde inte komma men vi körde till sjukhuset ändå. Han fick en lätt hjärnskakning och en bula på armen och så en rejäl spricka i något revben (har fortfarande ont efter en vecka!!). Mannen har dock en vilja av stål så de efterföljade tre dagarna åkte vi ca 8 mil i längdspåren. Massa god mat fick vi och jag åt massor av lussekatter, pepparkakor och annat mumsigt som Mr Bonds underbara mamma skämde bort mig med!

Den 30/12 var det dags att ge sig av igen. Vi fick skjuts till Oslo-Gardemoen med start kl 4.30 på morgonen för att hinna till Air Baltics avgång kl 7.55 till Riga och sedan vidare till München. Väl i München var vårt tåg såklart försenat men tillslut kom vi fram till Saalfelden där min far fick hämta oss. Trodde att tåget skulle gå ända fram till Zell am See men icke! Men det är bara ca 15-20 min med bil så det är ju helt ok.

Min syster och hennes boyfriend hade varit här i några dagar redan så de var pigga och fräscha på nyårsmorgonen och hoppade upp tidigt. Vi tog det lungt och körde några åk innan det var dags för nyårslunchen i backen med svenksgänget. Vi var nog ca 35 st. Superkul! Nyårsnatten var kalaskul. Mat, bubbel och dans var det hemma innan vi mötte upp med andra "ungdomar" och stack ut: Ojojoj....många jäger senare var grabbarna svåra att få hem men tillslut så gick det, Att klockan då var 5.30 kändes först dagen efter! Men kul hade vi :-).

Vi har åkt skidor i Saalbach och slappat, jag har sprungit runt Zeller See (så att jag knappt kan gå idag, fast det beror nog mer på utfallen tror jag) och idag har jag vinkat av Mr Bond vid tåget. Jag ska stanna kvar här i några dagar till. Nu är det dags för första längdpasset på några dagar och jag vet inte riktigt om jag ser fram emot det eller fasar för det. Har fått ont i ryggen (blev lite väl mycket åkning en dag uppe i Trysil och det satte sina spår), men vaden är iaf helt bra hihi!!

Ska se om jag kan få laddat upp lite kort senare idag. Vi har haft strålande väder och snö på båda ställena så vi har verkligen haft tur i år!

Inga kommentarer: