onsdag 10 mars 2010

Vasaloppet 2010 - 7 Mars

I DID IT!!

Nu kan jag tittulera mig Vasaloperska hihi! Kanns valdigt skont! Fast lite antiklimax ocksa. Lite besviken for jag hade ju kunnat trana saaa mkt mer...och fatt en annu battre tid. A andra sidan tyckte jag det var lite svart att veta hur mkt jag skulle pausa, ata, dricka for jag har ju aldrig hallt pa sa lange med nagonting. Kom i mal med krafter kvar men hade anda haft svart att kora fortare kanner jag. Ar sa stolt over min kropp, speciellt mina armar, axlar och mage. Stakade mesta delen av loppet och aven om det kandes i armarna sa blev jag aldrig helt slut. Ryggen borjade kannas rejalt innan Oxberg!

STARTEN: Kande mig lugn och forvantansfull. Stod i tredje led. Starten gick och vilken fart alla satte, det var bara att forsoka hanga pa! Nar backen kom stannande det dock up vilket var skont pa ett satt, lite jobbigt att ta ut sig helt forsta backen!

SMAGAN - RISBERG: Underbart!Njot! Stakningen flit pa riktigt bra och det var fint vader och jag hade klatt mig perfekt tror jag. Blev saklart omkord en hel del men hade bestamt mig for att kora MITT rejs!

RISBERG - EVERTSBERG: Vallade om i Risberg och hade sedan forvantat mig hemska backar upp till Evertsberg men det var inte alls sa jobbigt som jag hade forvantat mig. Blev dock torstig och som tur var stod Hagfors SF aka Gun med man och delade ut blabarssoppa...mmmm. Pefekt tajming! Gick i varje backe sa jag kande att inte allt for mkt energi gick at.

EVERTSBERG - OXBERG: Bengt stod och hejade precis nar jag lamnade Evertsberg, helt underbart att se honom!Alla hade talat om denna stracka som den basta pa hela loppet, utfor typ hela vagen till Oxberg. Usch, sparen var sladdriga och det var inte alls utfor sa som jag hade forvantat mig, det gick bade uppfor och nerfor. Har tyckte jag det var riktigt riktigt jobbigt!

OXBERG - HOKBERG: Nu visste jag ju vad som vantade och jag vet inte om det var direkt positivt eller negativt. Tyckte att det borjade bli trakigt men visste ju att det bara var att mata pa. Denna stracka blev det mer diagonalande an tidigare da det ar ganska kuperat. Ryggen borjade gora rejalt ont men jag forsokte tanka pa annat. Vid varje stopp stannade jag och drack tva koppar. I borjan sportdryck eller blabarssoppa samt vatten, i slutet sport eller blabarssoppa med buljong. Utefter sparet at jag lite av energybaren som jag hade med dig. Tog aven en bullbit da och da. De sista 2 milen tog jag tva shot av gel som verkligen hjalpte.
HOKBERG - ELDRIS: Det var bara att mata pa, insag att jag skulle komma in pa under 9h vilket gjorde att jag tog det lite varligt forst men sen blev jag irriterad pa mig sjalv att jag "gav" upp sa da satte jag fart igen. Hade ju krafter kvar!
ELDRIS - MORA: Nu visste jag att det inte var langt kvar! Stakade pa och borjade kannas som om att jag faktiskt passerade mer an vad jag blev passerad! Nar det var 3 mil kvar ropar Gun med man att Andreas bara var 3 minuter fore mig! Tala om att jag satte full fart! Gjorde dock en vurpa vid en omkorning ca 1 mil innan mal! Endast tva vurpor pa 9 mil ar inte sa illa tycker jag! Spurtade in mot mal och fick en klum i halsen nar jag korsade mallinjen. Sag till att jag sag extra rejalt glad ut for fotografen hihi! Andreas stod precis pa andra sidan och det var underbart att fa se honom!

EFTER MALGANGEN
Otroligt kul att ha genomfort men jag ska nog inte aka nasta ar. Orkar inte trana hela aret och konstant ha det i bakhuvudet som ett maste!! Men vi far se...kan ju alltid andra mig! Summa sumarum! Inte en enda blasa, inga skav, inga trasiga kroppsdelar, inga blamarken lite om runt om men annars i prima kondiditon!

Kolhydratsladdning hemma i Hagfors!Dagen innan da jag spanar in vart vi ska starta! Usch det ser langt ut!


5.15 - vi koar i morkret for att fa komma in och lamna av skidorna.

Sedan varmde vi oss och forberedde klader, etc i Hagfors Skid Forenings buss
Jag har gjort det mest Svenska man kan gora i en mossa med norgeflagga och de tva milen hade jag ett pannband dar det stod Austria pa. Infor nasta ar far jag allt ta och hitta en mossa med svensk flagga/farger som passar!

1 kommentar:

Janne sa...

Syns det står respekt av å kjøre Vasalopet med norskt flagg, det vitner bare om hvor trygg du er på dine gener (men innser at du behøver litt hjelp av oss som er født med ski på bena)... dog lover det godt, for jeg tror egentlig innerst inne du lengter mot å bli en nordmann, så da venter Oslo på deg, og vi også!